(link)
Rammeaftale om e-kommunikation mellem kommune og kommunens praktiserende læger
Denne rammeaftale kan bringes til at gælde i de enkelte kommuner efter behandling og enighed herom i det kommunalt lægelige udvalg. Rammeaftalen består af 3 adskilte afsnit (A, B og C), som kan vedtages enkeltvis eller samlet. Når rammeaftalen er vedtaget i det kommunalt lægelige udvalg anses den for en integreret del af overenskomst om almen praksis og forpligter således både kommunen og kommunens praktiserende læger efter sit indhold.
Kommunen foretager indberetning til det regionale samarbejdsudvalg for almen praksis om, at rammeaftalen er vedtaget. Det skal af indberetningen fremgå:
•Om alle eller kun enkelte af rammeaftalens afsnit A, B og C er vedtaget
•Pr. hvilken dato rammeaftalen gælder i kommunen
•På hvilken måde kommunens læger er blevet informeret om, at rammeaftalen er vedtaget
•Hvor lang frist lægerne har fået til at indrette deres praksistilrettelæggelse på den nye aftale om at kommunikere elektronisk med kommunen
Det enkelte kommunalt lægelige udvalg kan ikke ændre i rammeaftalens indhold.
Afsnit A – e-konsultation mellem lægen og kommunens plejepersonale, der handler på patientens vegne
Fra d. _______ (dato aftales) benyttes i ____________ (kommunens navn) e-konsultation mellem læger og kommunens plejepersonale på de vilkår, der er beskrevet i § 95 i overenskomst om almen praksis med tilhørende vejledning i anvendelse af overenskomstens ydelser.
Svartiden tilstræbes gensidigt at være max 3 hverdage. I mere hastende tilfælde anvendes telefonisk kontakt.
Hvis der ikke kan forventes svar fra lægen eller fra kommunen inden for den anførte svartid, fx på grund af ferie og lignende fravær, er det en målsætning, at der skal udarbejdes en automatisk løsning, så fravær oplyses i forbindelse med anmodningen. Indtil en automatisk løsning foreligger, tilstræbes det at parterne informerer hinanden om fravær ud over 3 dage på følgende enkle og entydige måde: _____________(udfyldes af det enkelte kommunalt-lægelige udvalg)
Kommunens omsorgssystem sorterer korrespondancen på cpr.-nr. og sikrer, at meddelelserne modtages i de relevante grupper. Det skal tilstræbes, at lægen kun sender meddelelserne til èt lokationsnummer, som dækker alle henvendelser til kommunens plejepersonale (hjemmepleje, plejehjem mv.).
Rammeaftalens afsnit A er vedtaget af det kommunalt lægelige udvalg på møde den ______(dato)
Afsnit B – anvendelse af MedComs dynamiske blanketformat til LÆ-blanketter
Fra d. _______ (dato aftales) benyttes MedComs dynamiske blanketformat ved udveksling af LÆ-blanketter mellem _____________ (kommunens navn) og kommunens praktiserende læger.
Denne aftale vedrører alene anvendelsen af det elektroniske format. Indholdet i LÆ-blanketterne og alle andre vilkår følger fortsat aftalen mellem KL og Lægeforeningen.
Kommunens modtagersystem sorterer korrespondancen på cpr.-nr. og sikrer, at meddelelserne modtages i de relevante grupper.
Rammeaftalens afsnit B er vedtaget af det kommunalt lægelige udvalg på møde den______(dato)
Afsnit C – anvendelse af IT-understøttet arbejdsgang i forbindelse med lægevisiterede kommunale forebyggelses- og træningstilbud
I forbindelse med lægevisiterede forebyggelses- og genoptræningstilbud i ________________ (kommunens navn) er følgende aftalt med virkning fra ___________(dato):
Kommunens tilbud præsenteres på en overskuelig måde på sundhed.dk eller den regionale informationsportal.
Lægen henviser patienten til det kommunale tilbud ved udfyldelse af elektronisk meddelelse efter MedCom standard.
Efter afslutning af forløbet sender kommunen en elektronisk meddelelse til patientens læge med en kort beskrivelse af forløb og resultat.
Kommunens modtagersystem sorterer elektroniske meddelelser på cpr.-nr. og sikrer, at lægens elektroniske henvisninger modtages i de relevante grupper. Det skal tilstræbes, at lægen kun sender meddelelserne til èt lokationsnummer, der dækker kommunens forebyggelses- og træningsenheder.
Rammeaftalens afsnit C er vedtaget af det kommunalt lægelige udvalg på møde den______(dato)
Generelt om anvendelse af lokationsnumre ved IT-kommunikation mellem kommune og almen praksis
Det er en målsætning, at der udvikles en teknisk løsning, så alle elektroniske henvendelser fra de praktiserende læger til en kommune kan sendes til èt lokationsnummer.
Indtil en sådan løsning foreligger, tilstræbes det at anvende ét lokationsnummer for hver af de ovenstående modtagergrupper omtalt i afsnit A, B og C.
Det forudsættes endvidere, at de IT-sikkerhedsmæssige forskrifter overholdes af kommune og almen praksis.
Opsigelse eller genforhandling
Denne rammeaftale kan i overenskomstperioden genforhandles af RLTN og PLO, hvis der er enighed om det, eksempelvis pga. den teknologiske udvikling på området.
Parterne i et kommunalt lægeligt udvalg, som har tiltrådt rammeaftalen, kan opsige den med 3 måneders varsel til en måneds udgang.